Posted on

Jelita – jedne z ważniejszych narządów w naszym ciele

Jelito - ekosystem

W świetle najnowszych odkryć naukowych, coraz częściej podkreśla się rosnącą rolę jelit w zachowaniu zdrowia i równowagi oraz oczyszczanie organizmu. Ich funkcja nie ogranicza się jedynie do trawienia i wydalania pokarmów – odgrywają także kluczową rolę w gospodarce odpornościowej człowieka.

Ekosystem jelitowy,

czyli bakterie zasiedlające jelito (jest ich prawie tak dużo, jak neuronów w naszym mózgu!) u zdrowych jednostek żyją w symbiozie i równowadze, która pozwala realizować im różnorakie zadania – między innymi zabezpieczenie układu krwionośnego przed wnikaniem szkodliwych substancji. Jeśli nasza mikrobiota jelitowa jest zaburzona (co wspomagają takie czynniki jak stres, choroby, czy przyjmowane leki), toksyny przenikające do jelita przedostają się także do wątroby (krążenie wątrobowo-jelitowe), będącej ostatnim bastionem ochronnym organizmu.

Jelito - ekosystem
źródło: google.com

Nasze wątroby nie są jednak niezniszczalne – ich funkcja metabolizująca i neutralizująca jest stopniowo osłabiana przy wzroście przepuszczalności drobnoustrojów przez jelito. Jeśli nie podejmiemy próby naprawy tych procesów i przywrócenia równowagi jelitowej, może to prowadzić do szeregu poważnych zaburzeń. Te zaburzenia to chwilowe upośledzenia funkcji wątrobowych. W dalszych etapach może dochodzić do zmian o charakterze przewlekłym: marskość, zapalenie i toksyczne uszkodzenie wątroby.

Choroby związane z jelitami
źródło: google.com

Zależność pomiędzy utrzymaniem prawidłowej mikroflory bakteryjnej jelit, a problemami hepatologicznymi każe nam zastanowić się nad możliwymi rozwiązaniami, mogącymi zapobiec rozwojowi chorób i dążącymi do poprawy procesów trawiennych w naszych ciałach. Jedną z opcji może być probiotykoterapia – odpowiednio dobrana suplementacja probiotyczna, zapobiegająca nadmiernemu obciążeniu wątroby i oczyszczeniu organizmu. Polecana jest także u osób, które już borykają się z problemami wątroby. W obydwu przypadkach probiotyki mogą być traktowany albo jako czynnik naprawczy uszkodzonej mikroflory jelitowej, a także redukujący nadmierną przepuszczalność jelit. Korzystne działanie terapii probiotycznych zostało potwierdzone w szeregach badań klicznych. Poznaj oczyszczanie organizmu od drMellera.

Probiotyki
źródło: google.com
Posted on

8 powodów, dla których warto stosować detoksykację

Nawet przy maksimum uważności przy układaniu diety, czytaniu etykiet każdego produktu, książkowej piramidzie żywienia, i edukowaniu się w temacie zdrowej żywności – nie unikniemy wszystkich pułapek współczesnego świata. Przeczytajcie 8 powodów, dla których warto rozważyć okresową, regularną detoksykację naszych organizmów. Jesteś tym, co jesz – dosłownie!

1. Siała baba mak…

Z ręką na sercu – komu nie zdarzyło się kupić produktu, który w składzie posiadał któryś barwnik, konserwant, stabilizator lub inny wzmacniacz smaku? A to nie wszystko! W składzie produktów nie podawane są informacje o chemii, którą spryskiwane są jego komponenty – np. glifostat, używany do pryskania gryki, rzepaku i prosa. Owoce i warzywa również traktowane są podobnymi substancjami – umycie ich przed spożyciem nie zniweluje szkodliwego działania tych substancji..

źródło: www.chemistryviews.org
źródło: www.chemistryviews.org

2. Chemia domowa

Talerze, sztućce, miski, noże – do ich umycia również używamy szerokiej gamy detergentów, które nie nadają się do spożycia. Znikome ilości? Owszem, ale jeśli pomnożymy je x365 dni w roku..

źródło: google.com
źródło: google.com

3. Antybiotyki dla zwierząt

Nie musimy chyba wyjaśniać, na jaką skalę i w jakich warunkach „produkuje” się dzisiaj zwierzęta – hormony, sterydy i antybiotyki, które są im podawane, aby rosły szybciej i jak największe, przedostają się także do mięs i mleka z nich pochodzących..

źródło: google.com
źródło: google.com

4. Napój ładnie opakowany

Stoimy przed półką pełna kolorowych płynów, opakowanych w kolorowe opakowanie – butelki, puszki, kartoniki.. ale także aluminium, BPA, ftalany i inne substancje zawarte w opakowaniach, które przenikają do napoju, a co za tym idzie – do naszych organizmów

5. Leki

To chyba dość oczywiste, że lekarstwa mają dewastujący wpływ na naszą wątrobę (stąd masa „leków osłonowych” przepisywanych przez lekarzy w zestawie z antybiotykami). Co trzecia przyczyna zgonów w USA to leki na receptę.

źródło: Fahroni/Shutterstock.com leki
źródło: Fahroni/Shutterstock.com leki

6. Wdech, wydech..

Grzyby, pleśnie, ale także zużywające się sprzęty gospodarstwa domowego (zużyte materace, wietrzejące farby, tapety, podłogi, wykładziny), gazy, metale ciężkie (kadm, rtęć, ołów), perfumy, lakiery do paznokci, farby do włosów – te wszystkie substancje, wdychane przez nas każdego dnia, dostają się do naszych organizmów przez nas układ oddechowy

źródło: google.com
źródło: google.com

7. Skóra

Pochodne ropy naftowej, używane do produkcji odzieży, ołów i rtęć zawarty w kosmetykach, a nawet papier do drukarki czy paragon, który dostajemy w sklepie – wszystko to przedostaje się do naszych organizmów bezpośrednio przez skórę

8. Promieniowanie

Mikrofalówka to wygodny wynalazek XX wieku – ale pożywienie poddane promieniowaniu kuchenki mikrofalowej nie sprzyja rozwojowi zaburzeń chorobowych, w tym emocjonalnych! Nie wspominając o radiach, telewizorach, komputerach i obecnych przy nas stale telefonach…

Ilości toksyn przedostających się do naszych organizmów w wyniku tych procesów są znikome, to prawda. Ale dostarczane są regularnie, codziennie i na wielu płaszczyznach. Nie sposób wyeliminować je wszystkie – ale możemy niwelować ich szkodliwe działanie, zanim doprowadzą do rozwoju objawów chorobowych.

Szkodliwe substancje, opisywane w artykule, szkodzą w przypadku przekroczenia przez producentów dopuszczalnych norm

Posted on

Czym są tzw. wolne rodniki?

Słyszymy o nich w reklamach kosmetyków, branży dietetycznej i świecie fitnessu. Kojarzą nam się jako coś niepożądanego, związanego z procesami starzenia się skóry. Jak to wygląda z naukowego punktu widzenia?

Wolne rodniki odpowiedzialne są za oksydację, czyli utlenianie – proces metaboliczny, niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, np. zwalczania infekcji bakteryjnych. Jednocześnie, budowa biologiczna wolnych rodników – dodatkowy niesparowany elektron – czyni je związkami chemicznie agresywnymi, wpływającymi negatywnie na błony komórkowe i molekuły biologicznie, co przyspiesza nie tylko procesy starzenia, ale i rozwój choroby.

źródło: menshealthlatam.com

Inne źródła powstawania wolnych rodników

Poza przyczynami biologicznymi, możemy wyróżnić inne, zewnętrzne czynniki powodujące powstawanie wolnych rodników. Zaliczamy do nich między innymi:

  • zanieczyszczenie powietrza, pożary
  • palenie papierosów, dym tytoniowy
  • używanie alkoholu
  • stres
  • nadużywanie leków
  • przejadanie się – nadmiar kalorii

Przeciwutleniacze

Produkty bogate w glutation
Produkty bogate w glutation
źródło: glutathione4africa.co.za

Za neutralizację szkodliwego działania rodników odpowiedzialne są przeciwutleniacze. Najważniejszym, wytwarzanym przez układ odpornościowy człowieka przeciwutleniaczem jest glutation. Możemy wspomóc nasz organizm, zapewniając mu dodatkowe zastrzyki glutationu zawartego w pożywieniu. Szczególnie bogatym źródłem tego przeciwutleniacza są: awokado, truskawki, czosnek, kapusta, brokuły, szpinak, kurkuma, orzechy włoskie, cebula, szparagi.

 

Stres oksydacyjny

Zrównoważona liczba utleniaczy i przeciwutleniaczy nazywana jest równowagą oksydacyjno-redukcyjną. Zaburzenie tego balansu nazywamy stresem oksydacyjnym, który prowadzi do rozwoju wielu chorób. Główną przyczyną zaburzenia tej równowagi jest hiperglikemia, czyli podniesiony poziom cukru we krwi. Przyczynami hiperglikemii może być mało aktywny tryb życia, podjadanie między posiłkami, stres czy nadmiar węglowodanów w diecie. Lipemia poposiłkowa, czyli wzrost związków lipidowych we krwi po posiłkach bogatych w tłuszcze, jest kolejnym powodem powstawania wolnych rodników.

Objawy hiperglikemii
źródło: diabdis.com

Choroby spowodowane stresem oksydacyjnym

Stres oksydacyjny może prowadzić także do uszkodzeń mitochondriów, co powoduje niebezpieczną pętlę – wyciek elektronów z łańcucha oddechowego i dalsze pogłębianie nierównowagi między utleniaczami i przeciwutleniaczami. Rodnik pochodzenia mitochondrialnego może doprowadzić do obumarcia komórki, a także do mutacji genetycznych i zmian w DNA mitochondrialnym. Zauważono zależność pomiędzy dysfunkcją mitochondriów a pojawianiem się chorób neurodegeneracyjnych, takich jak Alzheimer, Parkinson czy depresja. Niesprawne mitochondria sprzyjają także rozwojowi chorób o podłożu zapalnym – cukrzycy, miażdżycy czy otyłości.

Choroby mitochondrialne
źródło: naviauxlab.ucsd.edu

Zapobieganie chorobom mitochondrialnym

Możemy pomóc naszemu organizmowi w utrzymywaniu równowagi oksydacyjno-redukcyjnej i poprawić funkcjonowanie mitochondriów, dostarczając im szereg niezbędnych do prawidłowej pracy substancji: witaminy z grupy B, kwas liponowy, witaminy A, C, E, koenzym Q10, kreatyna oraz niektóre aminokwasy, np. arganina i cytrulina.

Odpowiednie odżywienie organizmu sprawi, że nasze mitochondria będą cieszyć się zdrowiem. Nasza dieta powinna bazować na produktach o wysokim potencjale przeciwutleniającym i wysokiej gęstości odżywczej. Są to na przykład: karczochy, porzeczka, pistacje, śliwka, soczewica, czosnek

Posted on

Owoce i warzywa w zbliansowanej diecie codziennej – dlaczego są dla nas takie ważne?

O tym, że powinniśmy jeść dużo warzyw i owoców, słyszymy przy okazji każdej rozmowy o diecie i żywieniu. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), powinniśmy spożywać je 5 razy dziennie. Dlaczego?

Przede wszystkim, bogaty i zróżnicowany skład owoców i warzyw sprawia, że są one podstawą profilaktyki większości chorób cywilizacyjnych. Witaminy, biopierwiastki, błonnik, flawonoidy czy filoestrogeny to tylko część substancji zawartych w tych produktach, które korzystnie wpływają na nasze zdrowie i samopoczucie. Przyjrzyjmy się bliżej wpływowi niektórych z nich na nasz organizm:

Witamina C
Nie mamy możliwości dostarczenia jej „na zapas” – nie jesteśmy w stanie jej zmagazynować w naszych organizmach, stąd powinniśmy uzupełniać jej niedobory każdego dnia. Aż 75% witaminy C w naszych organizmach pochodzi z produktów owocowo-warzywnych: szpinaku, pomidorów, papryki, truskawek czy porzeczek. Witamina C, oprócz obniżenia ciśnienia krwi, sprawia także, że wyglądamy młodziej!

Karotenoidy
Są to naturalne barwniki o właściwościach prozdrowodnych, zawierają go takie produkty jak jarmuż, szpinak, marchew czy pomidor

Likopen
Kolejny barwnik, którego głównym źródłem są produkty w kolorze czerwonym (np. w pomidorach) – jego regularne spożywanie ma wpływ na hamowanie rozwoju nowotworów prostaty i szyjki macicy

Antocyjany
Barwnik zapobiegający takim chorobą jak miażdżyca, o korzystnym wpływie na nasz układ krwionośny. Kolor granatowy i fioletowy: można go spotkać w borówkach, czarnej porzeczce a szczególnie w aroniach

Owoce i warzywa
źródło: google.pl

Produkty młodości

Działanie antyoksydacyjne owoców i warzyw ma na celu zapobieganie chorobom nowotworowym, starzeniu się skóry i innym negatywnych skutkom przemian metabolicznych. Potencjał antyoksydacyjny przykladowych produktów ilustruje poniższe wykresy:

Działanie antyoksydacyjne warzyw i owoców

Najlepiej na surowo!

Obróbka kulinarna może mieć wpływ na obniżenie wartości prozdrowotnych owoców i warzyw. Polecamy jeść ja na surowo, jako przekąskę pomiędzy głównymi posiłkami. Zamiast ciastek – obierajmy świeże marchewki lub zajadajmy borówki

Surowe owoce i warzywa
źródło: google.pl
Posted on

Dieta semiwegetariańska

Postaw na rośliny!

„Zjedz mięso, bo nie będziesz miał siły”. Ten koronny argument naszych babć i mam, którym próbowały nas przekonać do zjedzenia potężnej porcji obiadu, pokutuje w naszych świadomościach do dziś. Wiele osób nie wyobraża sobie życia bez mięsa. Często spotyka się opinie, że bez produktów pochodzenia zwierzęcego nie da się na dłuższą metę jest funkcjonować! Środowisko naukowe z zakresu żywienia i dietetyki jest podzielone w tej kwestii i nie daje jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, która dieta jest dla człowieka odpowiednia.

źródło: google.pl

Nie tylko szczupła sylwetka

Możemy jednak sami wziąć sprawy w swoje ręce. Jesteśmy wszak tym, co jemy. Obserwuj swój organizm – być może ograniczenie wszechobecnego białka i tłuszczu zwierzęcego sprawi (wbrew temu, co mówiły nasze babcie), że odzyskasz siłę i wigor niezbędny do życia? Obecnie coraz więcej uwagi poświęca się dietom plant-based, bazującej na produktach roślinnych. Stosując ją, nie trzeba radykalnie rezygnować z posiłków mięsnych – ograniczenie spożywania mięsa raz na tydzień lub dwa wpłynie korzystnie na nasz metabolizm i zmniejszy ryzyko zachorowań m.in. na cukrzycę, miażdżycę czy choroby układu sercowo-naczyniowego.

W poprzednich wpisach zwracaliśmy uwagę na fakt, że nasz drugi mózg znajduje się w jelitach. Mikroflora tam żyjąca uwielbia rośliny! Pozwala się to rozmnażać korzystnym dla naszych organizmów szczepom bakteryjnym, które odpowiadają między innymi za procesy metaboliczne, problemy z otyłością i schorzenia autoimmunologiczne. Zapytaj wśród swoich znajomych, którzy przeszli na diety wegetariańskie lub semi-wegetariańskie, czy zaobserwowali u siebie spadek wagi? Pomożemy Tobie odkryć czym jest dieta semiwegetariańska. Takich przypadków są tysiące, nie mówiąc o lepszym samopoczuciu osób, które zrezygnowały z wysokoprzetworzonych produktów pochodzenia zwierzęcego

źródło: google.pl

Smacznie i zdrowo

Korzyści zewnętrzne, takie jak utrata wagi, to tylko efekt uboczny przejścia na dietę roślinną. Rośliny wykazują niesamowite właściwości, jeśli chodzi o obniżenie ciśnienia tętniczego krwi i poprawę innych parametrów, odpowiedzialnych za choroby układu sercowo-naczyniowego. Dodatkowo, rośliny stosowane są jako terapia uzupełniająca w leczeniu chorób nowotworowych. Skórka winogron, zielona herbata, kurkuma – to tylko niektóre składniki, które zawierają substancje hamujące proces nowotworowy.

Organicznie mięsa w diecie wiąże się z koniecznością wzbogacenia jej o inne (wyjątkowo smaczne!) elementy:

  • warzywa: marchew, seler, karczochy, słodkie ziemniaki, kalafior, brokuł, szpinak
  • rośliny strączkowe: ciecierzyca, soczewica, fasola, groszek
  • orzechy (nie tylko włoskie – wyjątkowo smaczne są także orzechy nerkowca, które można podsmażyć na oliwie i stosować jako dodatek do sosów, makronów, zapiekanek)
  • oleje pochodzenia roślinnego
  • ziarna (podobnie jak z orzechami – ziarnami słonecznika, dyni, lnu i sezamu można posypywać sałatki i dania na ciepło, także wrzucić garść np. do zupy)

 

źródło: google.pl
źródło: google.pl

Pomożemy Tobie odkryć czym jest dieta semiwegetariańska.

Posted on

Oczyszczanie organizmu? Zacznij od.. jelit.

Czy wiesz, że w jelitach znajduje się nasz drugi mózg? Prawie 100 mln komórek nerwowych – to więcej, niż nasz rdzeń kręgowy! Działanie tego samodzielnego, niezależnego systemu jest ściśle zależne od unikatowej mikroflory naszych jelit. Jesteś tym, co jesz – ale dieta to niestety nie wszystko.

Dieta - oczyszczanie organizmu

W dzisiejszym świecie, musimy sięgnąć z powrotem do natury, żeby uchronić nasz organizm przed zmianami, jakie przyniósł ze sobą postęp cywilizacyjny. Chemia w przetworzonym, nastawionym na szybką konsumpcję pożywieniu, zanieczyszczona woda i powietrze, antybiotyki, które mają nam pomóc doraźnie, natychmiast – to tylko wierzchołek góry lodowej. Nie jesteśmy w stanie wyeliminować wszystkich czynników, które negatywnie wpływają na równowagę naszego organizmu. Możemy jednak starać się zapobiegać szkodliwym skutkom procesów, w których bierzemy udział.

Jednym z rozwiązań jest regularnie oczyszczanie organizmu z toksyn. W pośpiechu i stresie, może nie podołać temu sam. Na ratunek przychodzą nam.. zioła! Znane ludziom od wieków, o niesamowitych właściwościach antyoksydacyjnych, potrafią wspomóc pracę naszych jelit poprzez odbudowę ich naturalnej mikroflory.

Harmonia z naturą

Rezultat? Lepsze trawienie, samopoczucie, zwiększona odporność.. to dopiero początek zmian, które zauważamy, dbając o nasze jelita. W końcu 90% impulsów nerwowych najpierw trafia do jelit, a dopiero potem – do mózgu!

Chciałbyś wiedzieć więcej? Zachęcamy do kontaktu – naszą misją jest oczyszczanie i harmonia ducha i ciała.

Posted on

5 domowych sposobów na wykorzystanie ziół

Zioła w kuchni

Ogródek ziołowy to rzecz, o której warto pomyśleć w także w domu! Najczęściej uprawiamy zioła w kuchniach bądź spiżarniach – na parapetach, półeczkach bądź instalacjach ściennych.

Ogródek ziołowy w kuchni

Oprócz walorów estetycznych – to cudowna ozdoba każdego pomieszczenia – służą nam jako świeże przyprawy do potraw. Jajecznica ze świeżym szczypiorkiem? Herbatka z melisy? Proszę bardzo! Jednak zioła przydają się nie tylko w gotowaniu i diecie. Przedstawiamy 5 domowych sposobów, w jaki można wykorzystać nasze ogródki ziołowe.

1. Ziołowa woda zapachowa – własną, unikalną kompozycję zapachową możesz stworzyć mieszając swoje ulubione zioła z wódką lub – jeśli unikasz alkoholu – z olejkiem eterycznym. Do tego estetyczne, szklane opakowani i voila!

Ziołowa woda zapachowa

2. Pielęgnacja włosów – do włosów przetłuszczających się stosuj lawendę, natomiast rozmaryn nadaje się do pielegnącji codziennej każdego rodzaju włosów. Nakładaj bezpośrednio na skórę głowy lub stwórz z niej własny olejek.

Lawenda na włosy

3. Bezsenność – lawenda jest również doskonałym lekiem na bezsenność. Zasusz ją w woreczku i powieś nad łóżkiem. Spokojny sen gwarantowany.

Lawenda na bezsenność

4. Płyn do mycia naczyń – dodając do niego rozmaryn, zmywanie będzie łatwiejsze i przyjemniejsze. I pięknie pachnące.

Rozmaryn do naczyń

5. Balsamy i kremy – skorzystaj ze sprawdzonych przepisów, tworząc kompozycje zarówno pielęgnujące, jak i kojące dolegliwości . Mięta jest idealna na ból głowy.

Balsam ziołowy